torsdag 4 februari 2016

Ett barn på väg att flytta ut och tankarna det leder till

Min äldsta son kommer antagligen flytta ihop med en kompis om bara några månader.
Det är bra och jag gläds med honom. Att flytta hemifrån är så utvecklande.
Jag har sett fram emot detta ett tag både för hans skull och för min egen fast nu börjar jag ju om med ett till barn haha... Alltså jag har inte sett fram emot att bli av med honom, verkligen inte, utan mer för att det blir en ny fas i livet liksom, men när vi pratade om det häromdagen så kände jag nästan panik. Men vänta du är ju min lilla kille och vi har ju massa saker kvar att göra innan du får bli "stor" konstigt hur fjantig man är.
Den näst äldsta går ju ut gymnasiet nu i sommar och då öppnas det ju upp helt nya möjligheter eftersom att då är det ingen i familjen som är "fast"i något just här på denna plats av jorden...
Äldsta dottern bara längtar efter att få slänga sej ut i världen med eller helst utan oss haha
Minsta dottern är riktigt skoltrött och även hon äventyrslysten hon har vissa vänner som hon är väldigt fäst vid men sådan vänskap brukar hålla i sej oberoende av tid och och plats och lilla bebisen har ju minst sex år på sej innan alla "måsten" i form av skola mm tränger sej på...

Såg den här på facebook och kunde inte låta bli att dra lite på smilbanden :) Ett rullande litet hus kanske vore nått för en rastlös själ som mej?
"Mitt år som nomad" är en inspirerande bok som jag köpte till mina föräldrar i julklapp, dom bor ju dessutom i en husvagn så de är liksom nästan redan där.
När barnen var små så var det enklare att byta land och flacka lite hit och dit tycker jag. I tonåren så har de så mycket annat i livet kanske flick/pojkvänner, studier, idrottskarriärer och "egna" liv självklart så går allt att lösa, man kan studera på distans osv men jag känner mer att jag vill ta hänsyn till vad som händer i deras liv ju större de är, ja eller tills de är så stora att de flyttar hemifrån eller inte behöver följa med på de valen jag gör ;)
Jag vet inte alls vad jag tänker mej men när en flyttar och en tar studenten så känner jag att min själ skriker efter lite frihet och ett liv utan dyr lägenhet och massa tider att passa.Vid nått annat tillfälle så ska jag berätta mer om våra år i Afrika.
Följer TV serien  "Familjer på äventyr" i svt play också den är ganska inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar